Lännen Median toimitus yhdistää 11 sanomalehden tekijävoimat omaleimaisia valtakunnallisia ja ulkomaanjuttuja tekemään. Valokuvaajamme Joel Maisalmi ikuisti lännenmedialaisia luontaisessa ympäristössään, videokokouksessa.

Kotimaisen median tulevaisuus olet sinä

Lukija on asiakas ja ratkaisee itse lukutapansa uudessa maailmassa. Vapaan ja riippumattoman kotimaisen median tulevaisuus kuuluu rohkeille, luotettaville ja kiinnostaville.

Kirjoittaja on Lännen Median yhteistuotannosta vastaava päätoimittaja Matti Posio. Puheenvuoro on kirjoitettu sanomalehti Keskipohjanmaan satavuotisjuhlanumeroon (4. joulukuuta 2017).

Juhlanumeroon olisi upeaa raportoida pelkästään valoisista näkymistä. Kotimaisen median tulevaisuus on loistava: olemme saavuttaneet maailmassa parhaan sananvapauden ja yhden koulutetuimmista lukijakunnista.

Suomalaiselle maakunnan lehti on kuin kirkko keskellä kylää. Se on luotettava, tuttu, paikoin raivostuttavakin, mutta aina se on oma.

Jo ennen sosiaalisia medioita maakuntalehti oli tiedon ja tunnelmien välittäjä, tarinoiden kertoja ja keskustelun areena. Sitä se on yhä. Nykylehti vain palvelee useammin tavoin kuin koskaan ennen, ja median käyttötavan ratkaisee aina lukija itse mieltymyksensä ja tarpeensa perusteella.

Kaikkiin sisältöihin kirjautunut asiakas on nykyajan kestotilaaja. Vuosi vuodelta enemmän lukija on mediassa asiakas, ja asiakas on kuningas.

Median murroksesta on puhuttu vuosia.

Vähän kuin Paavo Väyrynen olin oikeassa seitsemän vuotta sitten kirjoittaessani Alma Median tulevaisuusblogiin, että journalismin tulevaisuus on suuri mash-up. Olin havahtunut käytyäni stipendiaattina Kalifornian Piilaaksossa, mistä uudet ja globaalit mediayhtiöt – Google, Apple ja Facebook – ovat lähtöisin.

Englanninkielinen termi tarkoittaa mediaa, joka on eri kerrontatapojen yhdistelmä: iso könttä. Tekstin ja pysäytettyjen valokuvien rinnalla osa kuvista herää eloon. Grafiikka on liikkuvaa ja liikuteltavaa. Kavereihin on mutkaton yhteys netin välityksellä. Hyvästä sisällöstä on voitava ja haluttava ylpeänä maksaa. Hyvästä sisällöstä on myös voitava keskustella yhtä vaivattomasti kuin lehdestä aamupöydässä.

Vuonna 2017 huomaan näyn muuttuneen pitkälti todeksi. Kun kääntyy katsomaan hieman eilistä pitemmälle, huomaa kuljetun matkan mittavuuden.

”Satavuotisjuhlan hetkellä näemme enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.”

Suomen vapaalla ja itsenäisellä medialla on vaikeutensa. Mediapolitiikka poukkoilee: sisältöjään kaikissa kanavissa jakelevalle Ylelle taataan vankka rahoitus verovaroista; mainosrahoitteisille tv-uutisille on ajettu valtiontukea (joka käytännössä päätyisi MTV:n ruotsalaisomistajan Bonnierin taskuun). Sama valtio heikentää Postin perinteisiä palveluita ja korottaa hintoja maaseudulla.

Yksityisomisteisen lehdistön 130 vuotta sitten perustama Suomen Tietotoimisto kituuttaa jatkuvissa rahoitusvaikeuksissa, koska kaikkialla jaeltavien laadukkaiden uutisten kysyntä ei ole entisellään digitaalisessa ansaintamallissa.

Läntisen ja pohjoisen Suomen maakuntien ykkösmediat ovat yhdessä perustaneet tuotantoyhtiön, Lännen Median, tekemään omaleimaista valtakunnallista ja ulkomaista sisältöä, joka tarjoaa kunkin maakunnan toimitukselle vakaan selustatuen ja tilaisuuden kertoa entistä paremmin paikallisista asioista. On suuri ilo ja kunnia edustaa tämän yhteistyön vetäjänä myös voimakkaasti uudistuvaa Keskipohjanmaa-lehteä.

Satavuotisjuhlan hetkellä näemme enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Tiedän sen kuuluvan myös keskipohjalaisten kollegojeni luonteeseen.

Taivas ei silti ole pilvetön. Jatkaminen entiseen malliin mitään muuttamatta ei ole turvallinen valinta.

Saan jatkuvasti palautetta painetun lehden ystäviltä kaikkialla Suomessa: te haluatte pitää ”printin” vahvana ja laadukkaana. Te haluatte arkisen juhlahetkenne.

Me ymmärrämme, että tärkeiden asiakkaiden väkevää toivetta on kunnioitettava.

Samalla rakennamme yhdessä monipuolista digitaalista mediaa, sillä ilman uusien yleisöjen suosimaa julkaisutapaa luotettavaa paikallista ja maakunnallista uutispalvelua ei enää 2020-luvun lopulla olisi.

Keskipohjanmaa ja kymmenen muuta Lännen Median osakaslehteä pohjoisesta Lapista Turun saaristoon tavoittavat päivittäin miljoona paperilehden lukijaa halki Suomen. Se on iso määrä. Silti laatulehdet ovat yhteen laskettuina menettäneet vuodesta 2014 melkein 300 000 painetun lehden lukijaa. Digipuolella taas käyrät ovat rajussa kasvussa.

”Painettu lehti tavoittaa suuren ja sitoutuneen yleisön, mikä etenkin pääkaupungin trendimaakareilta usein unohtuu. Se yleisö on fiksua ja ostovoimaista, se arvostaa myös mainoksia.”

Pitäisikö meidän siis luovuttaa, polttaa veneet ja juosta tunturiin? Kaikkea muuta. Maakuntalehdet ovat edelleen merkittäviä ja vaikuttavia. Painettu lehti tavoittaa suuren ja sitoutuneen yleisön, mikä etenkin pääkaupungin trendimaakareilta usein unohtuu. Se yleisö on fiksua ja ostovoimaista, se arvostaa myös mainoksia.

Se yleisö koostuu sinusta ja minusta, kaltaisistamme yksilöistä, arvoisa Keparin lukija.

Vuosien mennen joukkomme harvenee vääjäämättä, ja uusi polvi lukijoita edellyttää saavansa laadukasta ja kovan kansainvälisen kilpailun kestävää palvelua äidinkielellään digitaalisessa ympäristössä.

Juhlahumussa vaarana on, että meiltä jää huomaamatta, miten paljon kaikki on muuttunut joidenkin elämässä, kun me itse ja suuri osa ystävistämme elämme kuten ennen. Suosittua tieteiskirjailijaa William Gibsonia lainatakseni: ”Tulevaisuus on jo täällä. Se on vain epätasaisesti saatavilla.”

Yksi on varmaa. Median kulutustapojen muuttuessakin tulevaisuus kuuluu rohkeille, luotettaville ja kiinnostaville. Oman mediasi tulevaisuudesta päätät sinä.

Matti Posio