Matti Posio kehottaa painamaan median myrskyssä täyttä höyryä eteenpäin. Kokenut journalisti luotsaa Lännen Mediaa kohta viidettä vuotta.

”Alamme kilpailla myös uutisten nopeudella ja runsaudella”

Yhteistuotannon päätoimittaja Matti Posio on vahvasti mukana median muutoksessa. Seuraavaksi Lännen Media tehostaa nopeiden uutisten tuotantoaan ja pidentää uutispäiväänsä. Omaperäisestä mediasisällöstä ei kuitenkaan ole tarkoitus tinkiä: Lännen Mediasta ei tule yleistä uutistoimistoa, vaan se on osakaslehtiensä eksklusiivien uutisten ja muun laatusisällön tuottaja.

Yhdentoista maakuntalehden lukijoiden hyväksi työskentelee uutterasti ja väsymättä uutismoottori nimeltä Lännen Media. Suomen laajimmalle leviävän lehtiyhteistyön päätavoitteena on löytää ensimmäisenä uutisista kovimmat ja kiinnostavimmat sekä avata niiden merkitys lukijoille. Lännen Median tapauksessa uutiset ovat luettavissa kautta maan Turusta Pirkanmaan ja Pohjanmaan kautta Lappiin ulottuvalla alueella.

Yhteensä noin 40 toimittajan pumppua ohjailemaan tarvitaan pätevä ja kylmäpäinen johtoryhmä, jonka johdossa on yhteistuotannosta vastaava päätoimittaja. Vetäjän on oltava kokenut journalisti ja vastuullinen julkaisija, kuten yksittäisten lehtienkin päätoimittajien, mutta Lännen Mediassa korostuvat lisäksi erityisesti viestintään ja yhteistyökykyyn liittyvät taidot.

Lännen Median päätoimittaja Matti Posio, 44, on luotettava peruskivi, joka tuntee harvinaisen laajan joukon toimittajia, muuta mediaväkeä ja päättäjiä ympäri Suomen.  Verkostoitunut ja helposti lähestyttävä johtaja on eduksi koko toimitukselle.

Virtuaalisten yhteyksien välityksellä kommunikoivaa toimitusta voi olla haastava pitää kasassa. Siihen tarvitaan tietynlainen henkilö. Sellainen, jolta ei yksikään pala lipeä kädestä ja joka hallitsee journalismin lisäksi toimituksen teknologialaitteistot. On paneuduttava isoon kuvaan, mutta välitettävä yksityiskohdista.

Lännen Median päätoimittajaksi Posio on noussut monien erilaisten tehtävien ja kokemusten kautta.

Oman toimittajanuransa hän aloitti 15-vuotiaana kirjoittamalla juttuja kotipaikkakunnan Kangasalan Sanomiin. Lukiolaisena Posiolla oli oma ohjelma tamperelaisessa Yliopistoradiossa. Kansainvälisiä asioita ja musiikkia käsiteltiin otsikolla Rajaton radio. Kokemus karttui kesätoimittajana Helsingin Sanomissa, kulttuuritoimittajana ja ulkomaantoimittajana Aamulehdessä, Kauppalehden kirjeenvaihtajana Moskovassa, sunnuntailiitteiden tuottajana, näkökulma- ja pääkirjoitusosaston vetäjänä ja niin edelleen. Posio arvelee työskennelleensä miltei kaikissa tehtävissä, joita iso mediatalo tarjoaa.

Alma Mediassa Posio eteni muun muassa Aamulehden tabloidiuudistuksen vetäjäksi (2014), ja Lapin Kansan vastaavana päätoimittajana hän oli vuoden (2012-2013).

Neljän vuoden jälkeen iso transformaatio

Nelisen vuotta sitten Posio oli mukana perustamassa uraauurtavaa yhteistoimitusta läntiseen ja pohjoiseen Suomeen. Syksystä 2014 lähtien hän on pyrkinyt kehittämään Lännen Mediaa tehokkaampaan ja tuottavampaan suuntaan. Posio käyttää yli miljoonan lukijan Lännen Mediasta mielellään nimeä ”vaatimaton tuotantoyhtiö”. Lännen Media ei ole lehti, eikä se pyri jättämään varjoonsa palvelemiaan lehtibrändejä. Tuottavuus tarkoittaa ennen muuta omaleimaisen sisällön tekemistä, ja talous kulujen pitämistä kurissa.

– Väki siirtyy painetun lehden lukijasta jonkin muun lukijaksi ja käyttäjäksi yhä kiihtyvällä vauhdilla. Meidän pitää huolehtia siitä, että tarjoamme heille sellaisen vaihtoehdon, jota he tahtovat käyttää. Eikä saa väheksyä painetun lehden lukijoita. Hekin ovat maksavia asiakkaita, Posio muistuttaa.

Päätoimittaja uskoo, että mediaa täytyy kehittää nyt juuri sillä tavalla kuin ihmiset haluavat sitä tulevina vuosina kuluttaa. Kiinnostavan ja olennaisen sisällön kysyntä ei katoa, mutta toiminnan rahoitukselle voi niin käydä, jos uutisia ei tuoteta niin, että lukijat kokevat ne itselleen välttämättömiksi. Uutisten on myös ilmestyttävä oikeaan aikaan lukijansa elämässä. Verkossa kaiken tämän onnistuminen on mitattavissa.

Posion mukaan onnistumista ei mitata pelkästään pääsyllä toisten medioiden siteerattavaksi. Hän kääntää ajatuksen ihan toisaalle.

– Jos olemme vastanneet kysymykseen, josta lukija sanoo, että hetkinen, tätä juuri eilen mietin ja tässähän tämä vastaus onkin. Ja se vastaus on sellainen, mitä ei löydy Googlesta. Niitä meidän pitää tehdä. Ja sen jälkeen se löytyy Googlestakin.

Median mannerlaatat ovat liikkeessä. Maakuntamediassa on meneillään valtava digiloikka. Media muuttuu ja myllertyy.

– Iso osa vaikutuksista on vielä edessä päin. Silloin ei saa takertua muotoihin eikä rakenteisiin. Ne ovat sitä varten, että niitä muutetaan, jotta pärjätään.

Tarvitaan enemmän omia uutisia

Omien uutisten metsästys on Lännen Mediassa kaikkein tärkeintä. Perustehtävä on kertoa lukijoille eri puolella Suomea, mikä on tänään olennaista. Mikä tänään koskettaa heitä Suomessa ja maailmalla?

– Puhtaasti paikallisia asioita emme Lännen Mediassa tee. Ne tehdään toisella osastolla, jokaisen osakaslehden omissa toimituksissa, jotka ovat maakuntiensa parhaita asiantuntijoita. Me katsomme täällä Suomea ja maailmaa. Täytyy löytää se olennainen ja jotakin sellaista omaperäistä, joka kiinnostaa, koukuttaa, yllättää ja ällistyttää meidän lukijaamme missä vaan.

– Tässä onnistuaksemme pitäisi olla vielä kovempi asenne, että mennään paikkoihin ja kysytään oikeat kysymykset ihmisiltä oikeaan aikaan. Virkamiesmäisyyttä pitäisi välttää ja mennä periksiantamattomasti uutisen ja tarinan perässä.

Lisäksi täytyy kysyä: Miksi näin tapahtuu? Mitä tästä seuraa? Mitä seuraavaksi? Miten niin? Tällaisten kysymysten avulla kirjoitetaan Posion mukaan omaperäisiä juttuja.

Kaikki tämä on tehtävä nopeasti luotettavuudesta tinkimättä.

– Meillä on kaikki riittävät voimavarat voidaksemme hoitaa päivän pakolliset uutisaiheet. Kaikkialta tunkevan uutisagendan lisäksi pitää olla riittävän monta toimittajaa, jotka lähtevät omille poluilleen jonkun hyvän kysymyksen perässä. Muuten käy niin, että kaikissa suomalaisissa medioissa on samat uutiset. Ei pääaiheita saa Yle tai Hesari yksinään määritellä.

– Tähän meidän pitää nyt suunnata lisää paukkuja, jotta löydämme juuri lukijalle oikeita ja oleellisia kysymyksiä.

– On ratkaistava uudestaan vanha kysymys siitä, mikä on uutinen. Ei riitä, että joku rutiini toistuu päivästä toiseen. Ei se ole vielä uutinen, että Suomessa sataa lunta tai eduskunta kokoontuu tai pankki X kehittää jotain uutta palvelua. Uutinen on nimensä mukaisesti jokin uusi asia tai tuore näkökulma tunnettuun asiaan.

– Eikä sekään riitä, että kerromme jonkin uuden asian nopeasti ja luotettavasti. Meidän pitää kertoa siitä välittömästi enemmän. Mennä tarinoihin ja syihin sekä seurauksiin, eikä enää vain kerran päivässä vaan juuri nyt. Tervetuloa keskelle median murrosta, Posio haastaa.

Yhtään lisätoimittajaa Lännen Mediaan ei ole tulossa, vaan nopea uutisointi järjestetään muokkaamalla tekotapoja ja toimittajien työvuoroja. Syksystä alkaen eri maakunnissa olevat uutistoimittajat siirtyvät uudenlaisiin aamu- ja iltavuoroihin, jotta uutispäivää saadaan verkossa pidennettyä.

Matti Posiolla on työpöytä: se sijaitsee Tampereen Siperiassa Lännen Median tuotantodeskin vieressä. Päätoimittaja on kuitenkin tottunut tekemään töitään myös liikkuvassa junassa, Helsingissä, Turussa, Pohjanmaalla, Lapissa… Kannettava kulkee yleensä aina mukana.


Missä Lännen Media on onnistunut?

Lännen Median suuri onnistuminen on se, että neljän vuoden aikana maakuntalehtien yhteistoimitus on kyennyt vakiinnuttamaan tunnetun ja hyvän paikan suomalaisessa yhteiskunnassa. Lännen Median toimittajat ja uutisointi tiedetään, niihin luotetaan.

– Se on iso voitto, että ollaan tunnettuja ja luotettuja. Se, että lukijat eri maakunnissa eivät ole torjuneet tällaista kansainvälistä ja valtakunnallista aineistoa. Palautetta on tullut, että lehtien tarjonta on parantunut ja laajentunut monin paikoin.

– Kun Lännen Median uutisesta tulee skuuppi, silloin kyse on osakaslehtien, kuten Aamulehden, Turun Sanomien, Kalevan ja niin edelleen vahvuudesta. Olemme vähän kuin sanomalehtien EU. Emme ole koskaan jäsenmaitamme tärkeämpi, ja monesti saamme osaksemme niiltä kritiikkiä. Samalla suojaamme jäseniämme isoilla hartioilla. Niiden on paljon parempi olla osana yhteistyötämme, epätäydellistäkin, kuin sen ulkopuolella.

Posion mukaan Lännen Media on mitoitettu isoimpien osakkaidensa sisällöntarpeeseen. Kaikkein kiistattomimmin yhteistuotannosta ovat hyötyneet Lännen Median pienimmät lehdet ja niiden lukijat. Isossa lehdessä Lännen Media on vain yksi monista moottoreista. Esimerkiksi Aamulehti voi hyödyntää Alman muiden lehtien, kuten Kauppalehden ja Iltalehden sisältöä. Toisessa ääripäässä suuruusluokkaa vaikka Forssan Lehdellä tuskin olisi kuuna päivänä omaa toimitusta Helsingissä tai ulkomailla ilman Lännen Mediaa.

Tärkeintä on aina vahva ja kiinnostava sisältö.

– Journalistinen voitto on joka ikinen olennainen skuuppi – omat uutiset politiikasta ja taloudesta. Yhtä hyvin voitto on myös tuottaa lukijalle tunne, että tämä juttuhan on kirjoitettu juuri minulle, tai että onpas hyödyllinen juttu, tai tällaista tarinaa en ole aikaisemmin voinut edes kuvitella – onko tämmöistäkin olemassa? 

Posio palaa ajatukseensa, että parhaat jutut ovat niitä, joita ei löydy vielä Googlesta. Usein kuulee väitettävän, että nykyään kaikki löytyy ”netistä”.  Jokainen hakuja tekevä kuitenkin tietää, ettei juuri olennaista tietoa tai tarinaa välttämättä aina löydykään. Ei ainakaan suomen kielellä.

– Ei ennen kuin joku on sen jutun tehnyt.

– Tällä me voimme todistaa, että meitä, perinteisiä ja oikeista asioista kiinnostuneita journalisteja tarvitaan. Ei internet kirjoita juttuja.

Lisäksi Lännen Media on onnistunut kokoamaan yhteen joukon erilaisia toimittajia, joiden kyvyt tukevat toisiaan. Yhteistoimituksen väki työskentelee eri puolilla läntistä ja pohjoista Suomea sekä Helsingissä. Toimittajat tulevat osakaslehdistä sisäisellä haulla.

– Porukassa pitää olla sekä nopeita sprinttereitä että pitkän matkan juoksijoita: ärhäköitä, räiskyviä tyyppejä ja tasaisia peruskallioita.

– Täytyy olla oikeanlainen kokoelma kaikenlaisia toimittajia. Toimittajalla pitää olla nälkä, ja hänen täytyy olla yhteistyökykyinen ja päättäväinen yhtäaikaa. Lännen Mediassa ei voi toimia, jos on äkkiväärä solisti. Se ei yhteistoimituksessa toimi.

Posio pohtii, että toisaalta parhaat jutut syntyvät usein siitä, kun toimittaja harhautuu siltä reitiltä, joka hänelle on valmiiksi tallattu. Joskus esimiehet eivät pysy perässä. Sitä täytyy vain sietää. Se voi tuottaa sen parhaan jutun.

– Tässä on paljon sellaista urheiluklisettä, että kukaan ei ole suurempi kuin peli. Eikä saa olla. On tehtävä töitä paitsi itselle niin myös joukkueelle. Kun joukkue voittaa, yksilökin voittaa.

Mikä muuttuu tänä vuonna?

Lännen Media on perustamisensa jälkeen kehittynyt ja muuttunut joka vuosi lisää. Tänä vuonna on tekeillä suuria muutoksia. Kun aiemmin Lännen Mediassa on keskitytty uutisten taustoihin ja analyysiin sekä pitkiin lukujuttuihin, nyt niiden rinnalle nousee nopeiden uutisten tuotantoputki. Toimitus seuraa herkeämättä tapahtumia niin kotimaassa kuin ulkomailla. Uutispäivä alkaa aikaisemmin aamulla ja jatkuu myöhempään iltaan. Uutisiin liittyy runsaasti kuvia ja videoita.

Syvällisyydestä ja omaleimaisesta ”vain meillä” -luettavasta ei ole tarkoitus luopua. Nopeille uutisille luodaan kuitenkin hienosti sanottuna ”ensivaste”. Vuorossa oleva toimittaja seuraa uutisvirtaa ja poimii sieltä verkkouutiseksi uutisia, jotka ovat olennaisia ja kiinnostavia.

– Tämän vuoden iso teema meillä on uutisten nopeus – kaiken uutisjournalismin nopeus. Teemme edelleen paljon huolella kirjoitettuja ja viimeisteltyjä paketteja. Mutta se, mikä pitää tehdä nopeasti, täytyy tehdä vielä nopeammin. Eikä pelkkiä uutissähkeitä, vaan pitää kertoa asioista heti laajemmin. Tässä on se kova kilpailu, johon aiomme osallistua.

– Jotta pärjäämme jatkossakin, meidän täytyy järjestää voimiamme hieman uudella lailla. Jokaisen toimittajan pitää olla valmiina. Herätys kaikki, jotka ovat takertuneet rutiiniin ja suorittamiseen! Se ei ole se tapa, jolla tällä hetkellä mediassa edetään. Menkää sen sijaan suoraan maalintekopaikoille. Tuokaa pöytään omaperäisiä kiinnostavia näkökulmia ja rohkeutta esittää niitä oikeita kovia kysymyksiä. Samalla emme saa tinkiä pätkääkään luotettavuudesta. 

Posio penää pään pitämistä kylmänä ja hermojen rauhallisena jatkuvan muutoksen keskellä. Ennen kaikkea lukijalle ei saa tuottaa pettymystä.

Median myrskyssä on oltava päättäväinen. – Olen ajatellut niin, että jos minä en näitä ongelmia ratkoisi, joku muu joutuisi sen tekemään. Voisi se onnistua silloin paremminkin, mutta aina on parempi taistella ja yrittää ja pitää ruorista kiinni kuin antaa periksi.

Millaisia vahvuuksia päätoimittajalla täytyy olla?

Posion mielestä kovin haaste yhteistoimituksessa on yllättäen… viestintä. Sen on oltava nopeaa ja selkeää. Vatulointiin ei ole varaa, koska silloin liian moni ymmärtää väärin, mitä on oikein tarkoitus tehdä.

Laajalle alueelle levittäytynyttä, videopalaverien kautta yhteyksissä olevaa toimitusta ei ole yksinkertaista pitää kasassa. Posio myhäilee olevansa varmasti yksi tämän maan taitavimmista videoneuvottelulaitteiden käyttäjistä. Käsi käy kaukosäätimellä tai klikkaa Skypen nappia kymmeniä kertoja päivässä.

Posiota on kutsuttu helposti lähestyttäväksi ja asialliseksi johtajaksi. Omien sanojensa mukaan hän ei pidä turhantärkeydestä ja osaa olla tarvittaessa sekä päättäväinen että joustava.

Mitä vahvuuksia hänellä on juuri nykyiseen tehtävään?

– Varmaan kyky hahmottaa rakenteita ja isohkoja asioita. Sekä yhteistyökykyä toimia erilaisten ihmisten kanssa eri maakunnissa. Minulla on aika selkeä artikulaatio ja kuuluva ääni. Tässä työssä täytyy olla motivaatio ja palo sekä halu muodostaa näkemys siitä, mitä Lännen Median pitäisi tehdä. Se on tähän mennessä löytynyt joka aamu.

Päätoimittajan elämässä voi saman päivän aikana joutua käymään läpi monenlaisia tunnetiloja. Välillä harmittaa, välillä on ilon aihetta. Saman päivän aikana joku mokaa ja joku toinen onnistuu.

– Joka ikinen oikaisu on harmillinen. Erilaiset ristiriitatilanteet saattavat kuormittaa. Niitä on ollut onneksi yllättävän vähän Lännen Mediassa. Jokainen uutisvoitto ilahduttaa. Ihmiset kasvavat ja kehittyvät, ja voin olla siinä mukana. Se riemastuttaa.

Kotona jääkaapin ovessa Posiolla on Winston Churchillin kuuluisa lause: ”Never, never, never give up.”

– Sillä mennään. Ei niin pahaa tilannetta ole, etteikö siitä aina noustaisi ylös ja kaikki jatkuu. Medialle on tyypillistä, että aina on uusi päivä ja uutistoiminta jatkuu.

 

Teksti ja kuvat: Nea Alanen

 

Voit seurata uutisiamme Twitter-tililtä https://twitter.com/UutisiaLM